Home » Blog » Mi a közbeszerzési tanácsadó dolga?

Mi a közbeszerzési tanácsadó dolga?

A közbeszerzési tanácsadó mikor kell?

Alapvetően a közbeszerzési tanácsadó intézményéről köztudott, ha más miatt nem, hát a neve vezet minket nyomra, hogy a közbeszerzési szférában fog tevékenykedni. Ezen túlmenően azonban már nehezebb dolga van annak, aki nem lát bele és nem tevékenykedik különösebben ebben az ágazatban. Ezzel valójában semmi baj nincs, hiszen, ha nem akarunk pályázni, avagy pályázatot kiírni, nincs is szükségünk közbeszerzési tanácsadóra.

Ellenben, ha ma Magyarországon pályázatot akarunk kiírni, vagy éppenséggel mi magunk szeretnénk pályázni, jó eséllyel szükségünk lesz egy szaktanácsadóra. Ha pedig a kérdéses összeg meghaladja a negyven millió forintot, nem, hogy jó, ha felfogadunk egyet, egyenesen kötelező. A közbeszerzési tanácsadó szerepe tehát meghatározó lehet, nézzük is hát, miben segít minket, a pályázatban résztvevőket?

A közbeszerzési tanácsadó és az ajánlatkérő

A közvélekedésben úgy indul egy pályázat, hogy jelentkezünk rá, de ha jobban belegondolunk, ez az elgondolás sántít. Hiszen azt a pályázatkiírást sem a fáról szüretelték az imént, azt valaki megírta, munkája volt vele. Ő az ajánlatkérő. Amikor pedig kitalálja, hogy legyen pályázat, neki is segítségre van szüksége. Legtöbb esetben az ajánlatkérők többször is olyan helyzetbe kerülnek, hogy pályázatot adjanak ki, de mindig van egy első alkalom. Amennyiben gyakorlottak, akkor is segítséget jelent a közbeszerzési tanácsadó, hiszen a munka sok, megosztani nem árt, ez pedig nem olyan munka, ami máskülönben jelentkezne két ilyen alkalom között, így külön munkaerőt sem gyakran vesznek fel rá. Ha pedig ez az első pályázatuk, értelemszerűen szükséges a közbeszerzési jogi tanácsadás jelentette támogatás.

Első lépésként meg kell írni a pályázatot, milyen témában, határidővel, feltételekkel, mit szeretnének látni. Viszont arra is gondolni kell, a beérkezett ajánlatokat mi alapján fogják elbírálni és kik. Ebben a két kérdéskörben nagyon sokat segít a közbeszerzési tanácsadó, ugyanis ezeket a pontokat is szigorú jogszabály köti. Az előfeltételeket szigorúan tartani érdeke az ajánlatkérőnek, különben boldog boldogtalan pályázna, és sose jutnának a végére. Ellenben túlságosan szűkre sem szabhatja a versenyt, különben korrupció gyanús lesz a helyzet, a feltételek nem szűkíthetik a lehetséges jelentkezők listáját egyetlen cégre, hiszen akkor nem közbeszerzésről van szó.

A másik kritikus kérdés a bíráló bizottság összetétele. Ők ugyanis szakmabeliek kell legyenek, máskülönben aligha bírálhatnák el a beérkező ajánlatokat érdemben. Ugyanakkor maguk nem lehetnek a pályázat kimenetelében érintettek. Ez egy olyan kis, mondhatni otthonos országban, mint a mienk nem minden esetben könnyű feladat, a sok belterjes szakmában az érdekellentétek kibogozása, jogi skatulyákba szuszakolása gyakran igényel közbeszerzési tanácsadót, hogy a szürke zónából a fehérbe tudjuk magunkat biztonsággal kalauzolni.

A közbeszerzési tanácsadó és az ajánlattevő

Az ajánlattevő, azaz a pályázó szerepkörével már a közvélemény is inkább tisztában van. Azonban a közbeszerzési tanácsadó itt is már hamarabb becsatlakozhat, mint pusztán az ajánlat létrehozása. Ez pedig a pályázat monitoring. Ez annyit takar, hogy feladatainál fogva a közbeszerzési tanácsadó amúgy is figyeli a nap, mint nap meghirdetett pályázatokat. Megbízás esetén a megadott feltételeknek eleget tevő pályázatokról értesíti a megbízóját.

Ha pedig már készül a pályázat, érdemes kiemelni, hogy annak megírása nem a közbeszerzési tanácsadó dolga. Az sem az ő dolga, hogy mi megnyerjük a pályázatot, tehát ne gondoljunk rá úgy, mint valami csodatevő mágus, akit, ha megfizetünk, tuti megkapjuk a pályázatot. Az ő feladata az, hogy a pályázat jogszerűségéről kezeskedjen, ez ebben az esetben azt jelenti, hogy nem azért fogják elutasítani a pályázati ajánlatunkat, mert hibás vagy hiányos lenne a közbeszerzési törvények és joggyakorlat szempontjából. Ha van jobb ajánlat, természetesen nem mi nyerünk, de nem egy formai vagy alaki hiba teszi majd.

A közbeszerzési tanácsadó a pályázat megvalósulásakor

A pályázatot tehát előbb vagy utóbb valakinek odaítélik és megkezdődhet a kivitelezés. Ilyen esetekre találták ki a mérdföldköveket, amelyeket előre le kellett adnia a pályázónak és most az ajánlatkérő azt ellenőrizheti. Ezeket az ellenőrzési pontokat be kell építeni a kivitelezésbe és akármi is történjen, elcsúszni ezektől nem ajánlatos. Ezek felismerésében és az időzítésben tud segíteni a közbeszerzési tanácsadó, hiszen van a jogi tevékenységeknek is átfutási ideje, amit ő jobban ismer.

Ugyanígy képviseletként is működhet. Akár az ajánlatkérő ellenőrzéséről van szó, akár az ajánlattevő fellebbezéséről, a közbeszerzési tanácsadó eljárhat a nevében, ha úgy kívánja. Ez főleg viták esetén szokott előfordulni, ilyenkor jobb is talán, ha két közbeszerzési tanácsadó tárgyal, akik higgadt fejjel, a jogi következmények tudatában tudják megfelelő mederbe terelni az eseményeket.

A közbeszerzési tanácsadó tudása

A legtöbb közbeszerzési tanácsadó mindennapjához manapság az elektronikus közbeszerzési rendszer ismerete hozzátartozik, itt adják le online a különféle okiratokat. Ám létezik egy külön kiemelt képzettség, a faksz: felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó. Ezek a közbeszerzési tanácsadók kötelező felelősségbiztosítással bírnak, felsőfokú végzettséggel bírnak és az állam előtt akkreditáltak, azaz lekereshetőek.